مرکز تلفن ابری چیست؟

مرکز تلفن ابری

مرکز تلفن ابری چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ در سالهای اخیر، با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ارتباطات از طریق اینترنت، خدمات سنتی جای خود را به خدمات نوین مجازی دادند. همین تغییر نیز در سرویس های مرکز تلفن نیز اتفاق افتاد با این رویکرد که مرکز تلفن ابری جایگزین آن شده تا به بهترین شکل و آسان تری شیوه ممکن بتوان تماس های تلفنی شرکت ها را مدیریت کرد.

مرکز تلفن ابری چیست؟

قبل از پرداختن به مفهوم مرکز تلفن ابری، اجازه بدید که مرور کوتاهی بر تعریف مرکز تلفن های معمولی یا مرکز تلفن های ویپ بیندازیم. همانطور که میدانید سازمان ها و ادارات برای مدیریت تماس های خود به سیستم های تلفن نیز دارند که در مرکزیت آن مرکز تلفن قرار دارد تا با کمک آن بتوانند انواع ارتباطات اعم از ارتباط با خطوط شهری و خطوط داخلی شرکت را مدیریت کنند چرا که وظیفه یک مرکز تلفن هدایت تماس ها و برقراری یک ارتباط کنترل شده مناسب است. این در حالی است که امکانات دیگری از جمله صف انتظار، منشی تلفنی دیجیتالی و غیره نیز از طریق همین سیستم قابل دسترس است.

پیاده سازی چنین سیستمی به تجهیزات فیزیکی مختلفی نیاز دارد که مطمئناً میتواند هزینه بر هم باشد. مرکز تلفن ابری یک سرویس مبتنی بر ابر یا Cloud است که میتواند جایگزین مناسبی برای مراکز تلفنی معمول باشد. در حقیقت، مرکز تلفن ابری رو با عناوین دیگری همچون مرکز تلفن ابری ویپ، Cloud PBX یا Hosted PBX نیز میشناسند با این ویژگی که بر روی یک سرور مجازی از سوی شرکت سرویس دهنده نصب و ارتباط با آن از طریق اینترنت صورت می گیرد. پس شما نیازی به تجهیزات سخت افزاری ندارید و فقط کافیه که هزینه استفاده از آن را به صورت ماهانه یا سالانه به شرکت ارائه دهنده پرداخت کنید.

نحوه کارکرد مرکز تلفن ابری یا اینترنتی

به بیان دیگر میتوان اینطور توضیح داد که مرکز تلفن ابری در واقع یک سیستم تلفن مبتنی بر ویپ است که با رایانش ابری یا همان Cloud Computing عجین شده است تا خدمات اینترنتی ویژه ای در باب مدیریت تماس های ادارات و سازمان ها و دسترسی به خدمات تلفنی آن هم مستقل از مکان و زمان را در اختیار شما قرار بدهد. بعلاوه، یک پنل کاربری مبتنی بر وب را برای شما فراهم کند تا از طریق آن بتوانید امکاناتی چون گزارش تماس ها، بررسی فایل های صوتی و حتی مدیریت تنظیمات سیستم تلفن را انجام دهید. لازم به ذکر است که امکانات بیشتر را میتوانید در مقاله خدمات مرکز تلفن ابری مشاهده کنید.

نکات مهم در رابطه مرکز تلفن ابری

در این بخش قصد داریم تا به نکات مهمی از مرکز تلفن ابری بپردازیم که می توانند پاسخی برای بسیاری از سوالات شما باشد:

  • مراکز تلفن ابری نه تنها به اشخاص حقوقی بلکه به اشخاص حقیقی نیز داده می شوند پس می توانید آن را با نام خود یا نام شرکت خریداری کنید.
  • یکی از الزامات داشتن این نوع مراکز تلفن، داشتن اینترنت با سرعت بالا است. شرکت های ارائه دهنده این نوع مراکز، تنها خط اینترنتی و خود مرکز تلفن رو در اختیار شما قرار می دهند پس بدیهی است که نصب و خریداری اینترنت پر سرعت با خود شما خواهد بود.
  • داشتن خط تلفنی از الزامات است. در صورت خریداری خط تلفن اینترنتی، مالکیت دائم آن خط به شما یا شرکت شما داده می شود.
  • زمان مورد نیاز برای نصب و فعالسازی مرکز تلفن ابری ممکن است یک الی دو روز برای اشخاص حقیقی و تا 5 روز برای اشخاص حقوقی طول بکشد به شرط آنکه خط تلفن اینترنتی را از قبل داشته باشید. اگر نه، مطمئناً این کار تا یک هفته زمان میبرد.
  • تمام بخش های مورد نیاز برای داشتن یک مرکز تلفن اینترنتی در جانب شما، به صورت نرم افزاری است پس نیازی به خریداری تجهیزات سخت افزاری نخواهد بود.
  • چنان چه در حال حاضر از سانترال استفاده می کنید و می خواهید به سمت ویپ بروید، باید بگوییم که این امکان وجود دارد طوری که می توانید تمامی تنظیمات موجود در سانترال خود را به همراه مجموعه امکانات جدید موجود در ویپ به صورت یکجا در سیستم ویپ جدید داشته باشید.

نحوه خرید مرکز تلفن ابری یا اینترنتی

برای داشتن یک مرکز تلفن ابری، قبل از هر چیز به خط تلفن اینترنتی نیاز دارید تا از طریق آن بتوانید تماس های خود را بر بستر اینترنت برقرار کنید. در قدم بعدی، برای مدیریت تماس های خود باید به سراغ مرکز تلفن ویپ یا همان PBX بروید. در این حالت دو گزینه پیش رو دارید: مرکز تلفن سخت افزاری یا مجازی. در مراکز تلفنی سخت افزاری باید به موارد مختلفی توجه کنید اینکه تجهیزات سخت افزاری لازم را خریداری کنید، مکانی را برای آن در شرکت در نظر بگیرید، افرادی را برای نصب و پیاده سازی آن به کار بگیرید و در آخر ممکنه لازم باشد که فردی را نیز برای نگهداری و امنیت آن استخدام کنید.

نکته جالب در رابطه با مرکز تلفن ابری یا اینترنت این است که شما به تجهیزات سخت افزاری نیاز ندارید زیرا سرور ویپ در شرکت ارائه دهنده قرار دارد و مهم تر از آن، شما نگرانی ای در باب مسائل نگهداری و امنیتی سرور نخواهید داشت به همین دلیل نیازی به استخدام فرد متخصص برای این کار ندارید، فقط کافیه که به بخش خدمات مرکز تلفن ابری ما در ارتباط سنتر بروید، اگر خط اینترنتی ندارید، یک خط جدید خریداری کنید سپس مرکز تلفن ابری مناسب خود را سفارش دهید.

جمع بندی

همانطور که گفتیم، مرکز تلفن ابری یک فناوری جدید و مجازی است که به سخت افزار خاصی نیاز ندارد زیرا سرور مرکز تلفن در یک جای دیگر قرار دارد به همین دلیل نیاز است که وسایل ارتباطی و سیستم های درون سازمانی شما به آن سرور وصل شده تا بتوانید خدمات مربوطه را دریافت کنید. پس داشتن یک اینترنت با سرعت مناسب از پیش نیازهاست. استفاده از این نوع مرکز تلفن به همه کسب و کارها توصیه می شود اما در درجه اول میتواند مناسب کسب و کارهای نوپا یا استارت آپ ها باشد چرا که برای پیاده سازی آن به هزینه زیادی نیاز نخواهد بود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.