تجهیزات راه اندازی ویپ VoIP

تجهیزات راه اندازی ویپ VoIP کدامند؟ برای خرید تجهیزات ویپ باید به چه نکاتی توجه کرد؟
برای نصب و راه اندازی ویپ تجهیزات و دستگاه های مختلفی لازم است که با توجه روش پیاده سازی متناسب با نیاز و شرایط شرکت شما از یک یا چند مورد از این تجهیزات استفاده میشود. پس بیایید با این تجهیزات راه اندازی ویپ و کاربرد آنها آشنا شویم و اطلاعات مفیدی درباره هرکدام بدست بیاوریم.

نکات مهم در هنگام خرید تجهیزات ویپ

تجهیزات راه اندازی VOIPهمانطور که نصب و راه اندازی ویپ نیازمند دانش است، خرید تجهیزات راه اندازی ویپ VoIP نیز باید با مشورت کارشناسان مربوطه انجام شود. بررسی زیر ساخت های شبکه و نیازهای شرکت یا سازمان شما به همراه مقدار بودجه در نظر گرفته شده جهت خرید تجهیزات ویپ همگی در انتخاب شما تأثیر خواهند گذاشت. بنابراین قبل از پرداختن به انواع تجهیزات راه اندازی ویپ VoIP بهتر است ابتدا نگاهی به نکات زیر بیاندازیم:

  • با توجه به نیازها و انتظارات خود، تجهیزات ویپ خریداری کنید.
  • در هنگام خرید تجهیزات ویپ، میزان ترافیک روزانه، تعداد کاربران، امکانات و قابلیت های مورد نظر را در نظر بگیرید.
  • تأمین اینترنت پر سرعت با پهنای باند کافی و مناسب را فراموش نکنید زیرا این بخش، تأثیر مستقیمی بر روی کیفیت تماس های شما خواهد داشت.
  • همیشه نکات امنیتی را در نظر بگیرید مخصوصاً زمانی که از شبکه جهانی اینترنت در شبکه خود استفاده می کنید.
  • همیشه سعی کنید که تجهیزات باکیفیت و استاندارد را خریداری کنید.
  • از متخصصان و کارشناسان خبره در این زمینه جهت دریافت مشاوره، نصب و راه اندازی ویپ کمک بگیرید.

جزییات مربوط به نحوه راه اندازی تجهیزات ویپ و همچنین هزینه اجرای ویپ را می توانید به ترتیب در مقالات اجرای ویپ در ارتباط سنتر و هزینه راه اندازی ویپ مشاهده کنید.

“درخواست مشاوره و اجرای پروژه”

 

برای راه اندازی ویپ چه تجهیزاتی لازم است؟

مرکز تلفن تحت شبکه IP-PBX

مرکز تلفن تحت شبکه IP-PBX مخفف IP-Private Branch Exchange و یکی از تجهیزات راه اندازی ویپ VoIP است که در روش ششم از نصب و راه اندازی ویپ معرفی شد. IP PBX مرکز تلفن تحت شبکه خصوصی است که از آن برای برقراری ارتباطات تلفنی داخلی درون شرکتی یا سازمانی استفاده می شود.
نمونه قدیمی این مراکز تلفن، سانترال ها هستند که در مرکز مجموعه سازمان شما قرار گرفته و تمامی تلفن های شرکت از طریق سیم کشی های سنتی به آن وصل می شوند. هدف از ایجاد مرکز تلفن، ارتباط تمام تلفن های مجموعه با یکدیگر جهت برقراری تماس های داخلی و حتی خارجی است.

در مرکز تلفن تحت شبکه IP-PBX داستان مقداری متفاوت از سانترال است هر چند که هدف یکسانی دارند. در IP-PBX شما نیازی به سیم کشی های معمول ندارید؛ درست مخالف چیزی که در سانترال وجود داشت. شما با خرید این بخش از تجهیزات راه اندازی ویپ VoIP می توانید یک مرکز تلفن جدید داشته باشید و این مرکز تلفن نیز به سوییچ شبکه شما وصل می شود. حال تمام تجهیزات شما اعم از تلفن های تحت شبکه (IP Phone)،  نرم افزارهای ویپ، موبایل و غیره که به شبکه وصل هستند در مرکز تلفن شما که در اینجا IP-PBX است رجیستر می شوند. منظور از رجیستر شدن، شناساندن دستگاه ها به مرکز تلفن تحت شبکه شماست.
نکته مهم و کاربردی این بخش، حذف کابل های فیزیکی جهت اتصال دستگاه ها به مرکز تلفن است که این ویژگی باعث می شود تا شما از محدودیت مکانی و جغرافیایی خارج شده و در هر جا که و هر زمان که بخواهید بتوانید از طریق اینترنت، اینترانت، وایرلس یا شبکه محلی به شبکه وصل شوید؛ در نتیجه به مرکز تلفن شرکت خود وصل شده و از امکانات آن استفاده کنید.

وظیفه اصلی مرکز تلفن تحت شبکه ویپ مدیریت تماس ها و ارتباطات داخلی و خارجی سازمان و اداره شماست؛ در حالی با وجود این مراکز تلفن می توان از امکانات دیگری چون منشی تلفنی خودکار، انتقال تماس ها، شخصی سازی تنظیمات ها، برقرای تماس ها با شعب و دفاتر مختلف خود در نقاط مختلف جهان و غیره نیز استفاده کرد.

انواع مراکز تلفن تحت شبکه

قبل از خرید تجهیزات راه اندازی ویپ VoIP لازم است بدانید که مراکز تلفن تحت شبکه یا همان IP-PBX ها در دو دسته زیر موجود هستند:

  • مرکز تلفن تحت شبکه نرم افزاری
  • مرکز تلفن تحت شبکه سخت افزاری

در مراکز تلفن نرم افزاری تحت شبکه نیازی به خرید تجهیزات ویپ  نیست. فقط کافیست که نرم افزار و کارت های شبکه مخصوص را بر روی سرور نصب و تنظیمات مربوطه اعمال شوند. در این شرایط، سرور شما نقش مرکز تلفن تحت شبکه را ایفا می کند. در مرکز تلفن سخت افزاری تحت شبکه شما نیازمند خرید مرکز تلفن هستید. مرکز تلفنی که بخشی از تجهیزات راه اندازی ویپ VoIP بوده و در انواع مدل های مختلف در بازار موجود هستند. علاوه بر این، این مراکز تلفن دارای بردهای مخصوص با نرم افزارهای اختصاصی هستند که قابلیت نصب ماژول را نیز دارند.

تجهیزات راه اندازی ویپ IP-PBXاگر مقایسه ای بین مراکز تلفن نرم افزاری تحت شبکه با مراکز تلفن سخت افزاری داشته باشیم می توان اینگونه گفت که مرکز تلفن های IP-PBX سخت افزاری یا سانترال های ویپ از نظر سرویس دهی، قیمت، پایداری و کیفیت بهتر عمل کرده و می توانند تمام نرم افزارها، سخت افزارها، خطوط شهری و داخلی را به صورت یکپارچه و دراز مدت مدیریت کنند بدون اینکه نیازی به پشتیبانی های مداوم باشد.

مورد بعدی نصب نرم افزارهای مخصوص در مراکز تلفن ویپ است. شما در هنگام استفاده از مراکز تلفن سخت افزاری ویپ نیازی به نصب نرم افزار مخصوص جهت پیکربندی مرکز تلفن ندارید زیرا این دستگاه ها، دارای یک نرم افزار تلفنی بهینه هستند که به صورت پیش‌فرض در آن ها نصب شده است. لازم به ذکر است که نوع پایه این نرم افزارها، نرم افزار استریسک (Asterisk) می باشد که از سیستم عامل لینوکس و با رابط های گرافیکی مختلف استفاده می کند که در میان این رابط ها، الستیکس و ایزابل رایج ترین می باشند. اما در بخش مراکز تلفن نرم افزاری شما نیازمند نصب یک نرم افزار مناسب و با کیفیت هستید تا بتوانید تماس های رضایت بخشی را داشته باشید.

دستگاه های VoIP Gateway

در هنگام خرید تجهیزات راه اندازی ویپ VoIP، خرید Gateway را فراموش نکنید. گیتوی یا دروازه، یکی از تجهیزات راه اندازی ویپ VoIP است که به عنوان یک دستگاه رابط یا مبدل عمل کرده و امکان استفاده از خطوط شهری را فراهم می کند. ساده تر بگوییم، سیگنال های خطوط شهری در دسته سیگنال های آنالوگ قرار می گیرند و برای استفاده در ویپ باید به فرمت دیجیتالی در بیایند پس شما در این بخش به یک مبدل یا Gateway نیاز دارید تا این فرآیند تبدیل را برای شما انجام دهند.

دستگاه های Gateway به عنوان یک مرز یا دروازه بین دنیای دیجیتال و دنیای آنالوگ استفاده می شوند. این دستگاه ها سیگنال ها و فرکانس های صوتی و فکس را از زوج های سیمی یا خطوط شهری دریافت می کنند سپس با روش های دیجیتالیزه کردن همچون کدک، سیگنال های صوتی را به داده های دیجیتالی تبدیل می کند. عکس این تبدیل در VoIP Gateway ها نیز قابل انجام است به طوری که می توانند سیگنال های دیجیتالی را به سیگنال های آنالوگ تبدیل کنند تا این سیگنال ها در زوج های سیمی، دستگاه های فکس و تلفن های آنالوگ معمول قابل استفاده باشند.

انواع VoIP Gateways

با توجه به توضیحات فوق حتماً متوجه اهمیت لحاظ کردن Gateway در لیست خرید تجهیزات ویپ خود شده‌اید. اکنون بهتر است که نگاهی به انواع گیتوی های قابل استفاده در مراکز تلفنی تحت شبکه IP-PBX بیاندازیم که در دو مورد زیر خلاصه می شوند:نصب و راه اندازی ویپ با FXO , FXS

  • FXO Gateways
  • FXS Gateways

FXO مخفف Foreign Exchange Office است و در Gateway نقش مبدل آنالوگ به دیجیتال را دارد یعنی تمام خطوط شهری و حتی تلفن های داخلی که همگی از خطوط آنالوگ هستند به FXO وصل شده تا به برای استفاده در شبکه و انتقال از طریق اینترنت به فرمت دیجیتال در بیایند. در نقطه مقابل، FXS قرار دارد که مخفف Foreign Exchange Station بوده و وظیفه تبدیل سیگنال های دیجیتال به آنالوگ را دارد. پس این گیتوی سیگنال های دیجیتالی دریافتی از تجهیزات تلفن شبکه را برای استفاده در تلفن های معمولی به سیگنال های آنالوگ تبدیل می کند. با این توصیف، وقتی شما از مرکز تلفن IP-PBX استفاده می کنید باید به سراغ FXO / FXS Gateways بروید به طوری که باید خطوط شهری را به FXO و تلفن های آنالوگ داخلی و همچنین فکس را به FXS وصل کنید. با این پیکربندی استفاده از سیستم ویپ ممکن می شود و می توانید ارتباطات مبتنی بر شبکه خود را برقرار کنید.

نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که معمولاً IP-PBX دارای ظرفیت های اولیه گیتوی هستند و ممکن است که دیگر نیازی به خرید Gateway های FXO و FXS نداشته باشید اما اگر نیاز باشد می توانید یکی از انواع گیتوی های موجود در بازار که در تعداد پورت ها یعنی تعداد 1پورته، 2، 4، 8، 16 و غیره با یکدیگر فرق دارند را انتخاب و در سیستم تحت شبکه ویپ خود نصب کنید.

کارت های VoIP

 VOIP Cardهمانطور که اشاره شد، دو نوع مرکز تلفن تحت شبکه داریم. مرکز تلفن سخت افزاری و نرم افزاری. در مرکز تلفن نرم افزاری IP-PBX ، نرم افزار مربوطه بر روی سرور نصب می شود و سرور را به یک مرکز تلفن تبدیل می کند در این حالت شما نیازمند استفاده از کارت های ویپ به عنوان Gateway خواهید بود. کارت های ویپ به شما کمک می کنند تا در هنگام نصب مرکز تلفن نرم افزاری تحت شبکه، بتوانید به طور مستقیم از خطوط شهری، دستگاه های فکس و خطوط تلفن داخلی استفاده کنید. کارت های ویپ دارای ماژول های FXO، FXS و E1 بوده و به ترتیب وظیفه اتصال خطوط شهری، گوشی های آنالوگ معمولی و خطوط E1 به مرکز تلفن را دارند و در مدل های PCI و PCI-e در بازار موجود هستند و در صورت استفاده از مرکز تلفن نرم افزاری، در لیست خرید تجهیزات ویپ خود کارت های ویپ را فراموش نکنید.

تلفن های تحت شبکه (IP Phones)

در مجموعه تجهیزات راه اندازی ویپ VoIP، تلفن های تحت شبکه نیز موجود هستند؛ تلفن هایی که امکان اتصال به شبکه و قابلیت خواندن سیگنال های دیجیتالی ویپ را دارند و از پروتکل SIP پشتیبانی می کنند پروتکلی که در تمام تلفن های تحت شبکه مشترک است. این تلفن ها در دو نوع زیر موجود هستند:

  • تلفن های تحت شبکه نرم افزاری
  • تلفن های تحت شبکه سخت افزاری

تجهیزات راه اندازی VOIP- IP Phoneتلفن های تحت شبکه سخت افزاری همانند تلفن های آنالوگ معمول هستند این تلفن ها به جای وصل شدن به زوج سیم ها یا خطوط آنالوگ با تکنولوژی ویپ کار می کنند و از آن ها می توان در مراکز تلفن تحت شبکه IP-PBX استفاده کرد. تلفن های تحت شبکه سخت افزاری هم اکنون در انواع مدل های رومیزی صوتی، رومیزی تصویری، وایرلس و غیره با امکانات مختلف همچون پخش صوت و حتی تصویر موجود هستند که شما با توجه نیاز و بودجه ای که برای خرید تجهیزات ویپ در نظر گرفته اید می توانید تلفن تحت شبکه مورد نظر خود را خریداری کنید. IP Phone ها عموماً دارای دو پورت هستند و به صورت پل یا Bridge عمل می کنند. شما با وصل کردن شبکه و کامپیوتر خود به این دو پورت، می توانید از سرویس های ویپ و امکانات آن استفاده کنید بدون اینکه نیازی به سیم کشی های سنتی داشته باشید.

در تلفن های تحت شبکه نرم افزاری به جای خرید تجهیزات سخت افزاری ویپ شما تنها به یک نرم افزار نیاز دارید تا با نصب کردن آن در کامپیوتر خود یک تلفن مجازی ایجاد کنید. با نصب نرم افزار تلفن تحت شبکه، دقیقا همانند تلفن های سخت افزاری با یک صفحه کلید تلفن مواجه خواهید شد که به شبکه ویپ متصل است. کافیست که شماره مورد نظر خود را وارد کرده و از طریق هدفون یا اسپیکر از تماس های تحت شبکه ویپ لذت ببرید. نکته جالب این بخش، استفاده از این تلفن های نرم افزاری تحت شبکه در گوشی های هوشمند یا حتی قابلیت پاسخ به تماس ها در محیط های خارج از سازمان یا شرکت است.

POE Switch

POE Switch تجهیزات راه اندازی ویپسوییچ POE (Power Over Ethernet) یکی دیگر از تجهیزات راه اندازی ویپ VoIP است که در هنگام خرید تجهیزات ویپ بهتر است که آن را نیز در نظر داشته باشید. همانطور که می دانید تلفن های سخت افزاری تحت شبکه برای وصل شدن به شبکه و کارکردن، نیازمند جریان برق هستند که این جریان معمولاً از طریق آداپتور تأمین می شود. نکته مهم این بخش جایگزین کردن سوییچ های POE به جای آداپتور است. زیرا آداپتورها در هنگام قطع برق کار نمی کنند و باعث شلوغی محل کار شما می شوند. وظیفه سوییچ POE تأمین برق IP-Phone هاست طوری که حتی در هنگام قطعی برق، تلفن های تحت شبکه شما همچنان در دسترس باشند و برق مورد نیاز خود را همراه با دیتا از همان کابل شبکه دریافت کنند. POE Switch از استاندارد 802.11fa استفاده می کند و در برندها و تعداد پورت های مختلف موجود هستند.

 

Analog Telephone Adaptor

ATA تجهیزات راه اندازی ویپمبدل تلفن آنالوگ یا ATA یکی از تجهیزات راه اندازی ویپ VoIP است که وظیفه وصل کردن تلفن های آنالوگ سنتی، دستگاه فکس و غیره به سیستم تلفنی ویپ را دارد؛ همانطور که ذکر شد، این دستگاه یک مبدل است؛ مبدلی که سیگنال های آنالوگ را به سیگنال های دیجیتالی تبدیل می کند. این دستگاه ها معمولاً دارای یک یا چند پورت FXS هستند. شما با داشتن این آداپتورها می توانید با همان تلفن های معمولی، ارتباطات تحت شبکه ویپ داشته باشید بدون اینکه نیاز باشد در لیست خرید تجهیزات ویپ خود، خرید تلفن های مبتنی بر شبکه را نیز لحاظ کنید.

 

جمع بندی!

خرید تجهیزات راه اندازی ویپ VoIP از بخش های مهم و اساسی در اجرای ویپ است که حتماً باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید زیرا به هر اندازه که خرید تجهیزات ویپ صحیح و هوشمندانه انجام شود، عملکرد سرویس ویپ نیز بهتر و درست تر خواهد بود. شرکت ارتباط سنتر با داشتن کارشناسان با تجربه در زمینه راه اندازی VoIP و خرید تجهیزات ویپ آمادگی خود را برای پاسخ به پرسش های شما اعلام می کند. شما می توانید توسط شماره های زیر با متخصصان ویپ ما در ارتباط باشید و خدمات اجرای ویپ حرفه ای را با ما تجربه کنید. چنانچه سوال و ابهامی در خصوص تجهیزات راه اندازی ویپ داشتید حتما در پایین همین صفحه برای ما کامنت کنید.

 

منبع: MyVOIPProvider.com

“جهت دریافت مشاوره راه اندازی و خرید تجهیزات ویپ با ما تماس بگیرید.”

“تماس با ما”

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.