نصب و راه انداری ویپ VOIP چرا و چگونه

اگر به فکر راه اندازی ویپ در سازمان خود هستید و می خواهید ارتباطات صوتی و تصویری خود را به بهترین شکل ممکن مدرن و یکپارچه سازی کنید؟ به جای درستی آمده اید! زیرا ما در شرکت ارتباط سنتر به هر آنچه که شما برای راه اندازی VOIP نیاز دارید به صورت جامع پاسخ می دهیم و در صورت نیاز و درخواست از سوی شما جهت نصب و راه اندازی ویپ، سرویس ویپ مد نظر را در بهترین حالت پیاده سازی می کنیم پس تا آخر با ما بمانید.

چرا نصب و راه اندازی ویپ برای شرکت ها و سازمان ها لازم است؟

اغلب شرکت ها و سازمان ها نیاز دارند که به صورت روزانه با شرکت های موجود در شهر، کشور یا حتی شرکت های برون مرزی ارتباط داشته باشند به همین دلیل نیازمند یک سیستم مدیریت شده و قدرتمند هستند تا از طریق آن بتوانند ارتباطات خود را سریع، ارزان و مهم تر از این دو در بهترین کیفیت ممکن برقرار کنند. اینجاست که سیستم های ویپ پا در میدان می گذارند و به کاربران خود این نوید را می دهند که با راه اندازی VOIP که یک سیستم تحت شبکه است به راحتی می توانند تماس های صوتی، تصویری و حتی دیتاهای خود را بدون هیچ محدودیتی رد و بدل کنند و همین ویژگی، نقطه عطفی شد تا مدیران شرکت های معتبر و بزرگ به خصوص آن هایی که دارای سیستم مدیریت مشتریان هستند از راه اندازی ویپ و استفاده از مزایای آن به خوبی استقبال کنند.

سیستم ویپ یک سیستم چند کاره است به طوری که با راه اندازی ویپ در سازمان ها و ادارات و حتی منزل می توانید ارتباطاتی ارزان، آسان و با کیفیتی را داشته باشید. مرکز تلفن تحت شبکه ویپ می تواند امکانات کاربردی مختلفی چون تلفن گویا ، اپراتوری خودکار ، اطلاع رسانی هوشمند ، فکس نرم افزاری ، ضبط مکالمات تلفنی ، صف انتظار تماس ، نظرسنجی تلفنی ، اعلام کد اپراتوری قبل از پاسخگویی ، اتصال به CRM و نرام افزارهای اداری و ارتباطی داخلی بین دفاتر و شعب را در اختیار شما قرار دهد. شما با راه اندازی ویپ و اتصال آن به CRM می‌توانید ارتباطات خود با مشتریان را تقویت کرده و بازدهی شرکت در این زمینه را بهبود ببخشید که دلیل آن مدیریت ارتباطات شرکت با مشتریان و افزایش رضایت مشتریان از خدمات شرکت یا سازمان است.

افزون بر توضیحات فوق، ویدیوی زیر را ببینید تا کاملا متوجه شوید که چرا نصب و راه اندازی ویپ لازم است؟

با این توصیفات می‌توان گفت که نصب و راه اندازی ویپ کار چندان آسانی نیست هر چند که استفاده از آن به مراتب آسان است. عدم توجه به نیازهای شرکت و سازمان در مراحل اولیه و بروز مشکلات عدم تطبیق در موارد مورد انتظار شرکت، خریداری هدست های بی کیفیت، هنگ کردن و کم سرعت بودن تلفن های نرم افزاری نصب شده، نبود پهنای باند کافی و غیره از جمله مشکلاتی هستند که ممکن است پس از اجرای ویپ با آن ها مواجه شوید پس قبل از هر چیز بهتر است بهترین شرکت راه اندازی ویپ را انتخاب کرده تا خیال شما از وقوع چنین مشکلاتی آسوده شود.

مراحل نصب و راه اندازی ویپ

یکی از دغدغه های مهم در کسب و کارها کاهش هزینه های مختلف شرکت از جمله کم کردن هزینه های تلفنی سازمانی البته با حفظ کیفیت سرویس دهی است. راه اندازی ویپ راه حل مفید و کاربردی برای رفع مشکل فوق است. مراحل و روش های مختلفی برای نصب و راه اندازی VOIP وجود دارند که با توجه به زیرساخت های شبکه اداره یا سازمان شما و همچنین برآورد نیازهای شما از نحوه استفاده از سرویس های ویپ انتخاب می شوند. مراحل راه اندازی ویپ در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

  • بهبود زیرساخت های شبکه سازمان یا اداره شما

اگر قصد راه اندازی ویپ را دارید در اولین مرحله نیاز است که زیرساخت های شبکه شما بررسی شوند و در صورت نیاز تقویت و پایدار شوند زیرا سرویس ویپ قبل از هر چیز به یک شبکه پایدار نیاز دارد و این پایداری شبکه نقش به سزایی در کیفیت سیستم ویپ شما دارد؛ شایان ذکر است که این شبکه لزوماً یک شبکه جدید و مجزا نیست بلکه می توان ویپ را بر روی شبکه فعلی خود راه اندازی کنید.

چنان چه در حال حاضر در شرکت خود از دستگاه سانترال استفاده می کنید و می‌خواهید امکانات ویپ را در شرکت یا سازمان خود داشته باشید؛ می توانید دستگاه های تلفن آنالوگ خود را نگه داشته و با کمک مبدل هایی که در ادامه به جزییات آن می‌پردازیم در سیستم ویپ جدید خود استفاده کنید. فراموش نکنید که در این سناریو به یک سرور جهت ایجاد مرکز تلفن نرم افزاری نیاز دارید و شرط استفاده از این روش این است که سانترال شما امکان خرووجی شبکه را داشته باشد.

اگر دستگاه سانترال شما امکان خروجی شبکه را نداشته باشد و همچنین توانایی خرید تلفن های ویپ را نداشته باشید می توانید به سراغ سناریو دوم بروید یعنی خرید گیت وی های FXS. با این روش سیگنال های آنالوگ به سیگنال های دیجیتالی تبدیل شده و سیستم ویپ شما آماده استفاده است.

با این تفاسیر، می توان به این نکته رسید که نحوه راه اندازی ویپ در سازمان ها و ادارات مختلف، متفاوت است پس قبل از هر چیز، نیاز است که ابتدا بسترهای مخابراتی شرکت همچون خطوط شهری (آنالوگ)، دیجیتال ، سیپ ترانک و سیپفون ها آماده پیاده سازی ویپ شوند؛ سپس زیرساخت های داخلی مانند شبکه داخلی LAN (چک کردن تعداد پورت سوئیچ، POE، پورت گیگ، نوع کابل ها و ارتباطات بی سیم) یا برای شبکه خارجی WAN،  اینترنت با سرعت کافی و پهنای باند مناسب فراهم شود. در آخر با توجه به نیازمندی ها و انتظارات شرکت، حجم تماس ها و امکانات مورد نیاز آن، برنامه ها و نوع سیستم ویپ مورد نظر که می تواند سیسکو، استریسک و غیره باشد، تعیین می شود.

“همچنین بخوانید”: اجرای ویپ حرفه ای توسط تیم ارتباط سنتر

  • انتخاب یکی از روش های راه اندازی ویپ

روش های مختلفی برای نصب و راه اندازی VOIP وجود دارند که بسته به نیاز و استفاده شما انتخاب می شوند و در موارد زیر خلاصه می شوند:

  1. روش ATA

ساده ترین روش برای تبدیل شبکه فعلی آنالوگ شما به سیستم ویپ، استفاده از مبدل های ATA است. ATA یا Analog Telephone Adaptor یک آداپتور است که در نقش Gateway قرار می گیرد و به شما این امکان را می دهد تا با تبدیل تلفن های سنتی شرکت یا سازمان خود به ویپ، همچنان آن تجهیزات را نگه دارید. ATA سیگنال های آنالوگ تلفن های معمول را دریافت می کند و در یک فرآیندی آن ها را برای استفاده در شبکه و اینترنت به سیگنال های دیجیتالی تبدیل می کند. برای داشتن سرویس ویپ با این روش کافیست که دستگاه ATA را خریداری کنید سپس تلفن های آنالوگ را به این دستگاه وصل و در آخر ATA را به کامپیوتر متصل به اینترنت وصل کنید. حال نرم افزار مربوطه را در کامپیوتر نصب و اجرا کنید و تنظیمات مربوطه را اعمال کنید. تمام!

  1. استفاده از تلفن های مبتنی بر IP (همان IP Phones)

استفاده تلفن های سخت افزاری مبتنی بر شبکه از روش های راه اندازی سیستم ویپ است. این تلفن ها تمام امکانات و نرم افزارهای لازم جهت برقراری ارتباطات ویپ را دارند که در دو نوع سیمی و بی سیم موجود هستند و با ارتباط مستقیم آن ها به روتر می توان از ویژگی های خارق العاده ویپ در شرکت یا سازمان خود استفاده کرد.

  1. استفاده از روش نرم افزاری برای راه اندازی ویپ

ارتباط کامپیوتر به کامپیوتر از دیگر روش های راه اندازی ویپ است که از نظر هزینه می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد. شما برای داشتن سیستم ویپ در شرکت خود کافیه که نرم افزار تلفنی ویپ را در سیستم کامپیوتری خود نصب کنید و یک تلفن مجازی ویپ بسازید. در این روش با پرداخت هزینه ماهانه به سرویس های ارائه دهنده اینترنت (ISP) و خرید یک هدست یا بلندگوی مناسب، می توان از خدمات ویپ بدون پرداخت هزینه های اضافی جهت خرید تجهیزات ویپ استفاده کرد.

  1. استفاده از دستگاه های VOIP FXO

در این روش از دستگاه های VOIP Gateway FXO در کنار هر سانترال استفاده می شود؛ به گونه ای که بسته به تعداد مکالمات همزمان مورد نیاز، یکی از این دستگاه ها با تعداد پورت های لازم تعبیه می شود. سپس به تعداد داخلی های مورد نظر از سانترال به دستگاه متصل می شوند.

به طور مثال در مرکز اول ما سانترال خودمان را داریم، 4 تا داخلی مان هم از 121 شروع میشود تا 124.

121و 122و 123و 124 را به داخلی مرکز FXO میدهیم.

در طرف دیگر هم مثلا از 121تا 124 داریم، این 4تا دخلی آخر مرکزمان را به دستگاه میدهیم.

اتفاقی که می افتد این است که ما از مرکز خودمان داخلی مرکز خودمان را میگیریم؛ مثلا 121 را میگیریم. 121 طرف مقابل بوق میخورد؛ انگار یک سیم مستقیم به طول ده، بیست، … یا حتی صد کیلومتر کشیده شده و اپراتور 121 انگار واقعا در مرکز اول نشسته؛ یک بوق برای ما آزاد میکند، آن وقت ما از 101 تا 120 را شماره گیری میکنیم انگار که در مرکز 2 نشسته ایم.

این روش، روش خوبی است ولی بدی آن این است که ممکن است زمان اتلاف شود. به این صورت که مثلا ما می آییم 121 را میگیریم، برایمان بوق آزاد میکند بعد 101 را میگیریم می بینیم اشغال است دوباره باید این کار را تکرار کنیم که شاید این زمان طول بکشد و جذاب نباشد.

  1. استفاده از دستگاه های VOIP FXS-FXO

نصب و راه اندازی ویپ با FXO , FXS

در راه اندازی ویپ و جهت برقراری ارتباطات دوطرفه بین بیرون و داخل شرکت نیازمند استفاده همزمان از دو سانترال و دستگاه های FXO و FXS است. باید با توجه به تعداد مکالمات همزمان شما، تعداد پورت های مورد نیاز اختصاص داده می شوند و باید با توجه به آن تعداد نوع دستگاه را خریداری کرد. در این روش باید دستگاه VOIP Gateway FXO به داخلی های سانترال اول و دستگاه VOIP Gateway FXS در کنار سانترال دوم و به ورودی های خط شهری متصل شود. و جهت برقراری ارتباط های شهری به شرکت استفاده کنید و در نقطه مقابل، برای ارتباط تلفن های آنالوگ داخل شرکت از استفاده کنید.

نصب و راه اندازی ویپ با FXO , FXS

مثال:

در مرکز اول FXO میگذاریم و طرف دوم FXS می گذاریم.

شرایط FXO که مشابه حالت قبل است. دستگاه FXS که می گذاریم، باید ما به تعداد پورتهایمان خط خالی روی سانترالمان داشته باشیم. داخلی هایی که در مرکز اول به سانترال وصل می کنیم، به عنوان خط شهری می آید به سانترال دوم قرار میگیرد.

این مزیتش این است که تقریبا همیشه بوق آزاد دارد. و اگر خط اشغال باشد، شما فقط یک مرحله شماره گیری کردید و معطلی ندارد. عیب این روش این است که زنگها به منشی یا DISA یا کال سنتر Call Center می خورد و آنها باید به داخلی موردنظر وصل کنند.

این روش محبوب تر از روش قبل است؛ زیرا:

میتونیم 4تا داخلی از یک سنترال را به داخلی دوممان ببریم. به این شکل که مثلا ما می توانیم 4تا داخلی به یک دفتر کوچکترمان انتقال دهیم و نیازی نیست که آنجا سانترال بگذاریم.

قسمت محبوبترش انتقال خط شهری است. مخصوصا برای کسانی که اخیرا (در سال 98-99) دفتر کاری خود را جمع کرده اند و میخواهند در خانه یا جای دیگر باشند و از خط شهری های دفتر اصلیشان استفاده کنند. ما این ها را لینک میکنیم و به راحتی می توانند این امکان را داشته باشند.

  1. استفاده از روش VOIP FXO-FXS و IP-PBX

راه اندازی VOIP با IP PBX

در راه اندازی ویپ در صورتی که تعداد مراکز شرکت زیاد باشند این روش استفاده می شود. در این حالت سیستم کاملا ویپ است و سانترال پاناسونیک نداریم.
در نقطه اول مرکز تلفن ویپ داریم که می تواند یک کیس یا سرور باشد که روی آن استریسک بیس Asterisk Base نصب شده باشد، می تواند یک IP PBX باشد.

IP-PBX چیست؟ مرکز تلفنی است که به جای اینکه مثل سانترال پاناسونیک 6 به 8 یا 6 به 16 باشد، میتواند یک مرکزی باشد که در آن از گیت وی استفاده شده یا سیستم عاملش آن استریسک بیس Asterisk Base باشد. داخلی آن محدودیت ندارد یعنی مثل سانترال های پاناسونیک نیست که 8 یا 16 یا 24 تا باشد؛ محدودیتش مربوط به CPU و RAM  آن سرور یا آن سیستم مربوطه میشود. IP-PBX ها محدودیت CPU دارند و نمیتوانیم ارتقاء بدهیم.

در IP PBX ها یا کلا سیستم های ویپ بیس ما می توانیم روی آن داخلی داشته باشیم در مراکز مختلف. مثلا ساختمانهای A ,B ,C,D زیر مجموعه IP PBX باشد بعد روی آن IP Phone بگذاریم. حالا مثلا اگر داخلی فکس و گوشی معمولی هم داشته باشند، و آی پی فون نخواهند، در این صورت ما یک FXS میگذاریم که بتوانند از داخلی معمولی استفاده کنند.

نصب و راه اندازی ویپ با FXO , FXS

یا به این صورت هم می شود که خطوط داخلی به پورت های دستگاه VOIP Gateway FXO در مرکز تلفن IP-PBX متصل شود. بعد تمام مراکز (شعبات شرکت) در کنار سانترال آنالوگ خود FXS قرار داده و پورت های آن را به خط شهری متصل کنند. در این روش مرکز تلفن IP-PBX در مرکز سیستم ویپ شما و گیتوی های FXO و FXS نیز در دو طرف مسیرهای ورودی گیتوی به ترتیب در مسیر ورودی خطوط بیرونی و خطوط داخلی قرار می گیرند.

 

مزیت IP PBX ها که داخل سیستم ویپ می شوند این است که امکان تعریف داخلی روی موبایل می دهند. البته شرایط خاصی دارد که اینترنت خوب و قابل قبولی داشته باشید به صورتی که کمترین Request Time Out را داشته باشد یعنی کمترین قطعی.

شایان ذکر است که ارتباط سنتر با دارا بودن تیم متخصص راه اندازی VOIP  می تواند پروژه های مورد نظر شما را با هر یک از سناریو های مذکور و سناریوهای پیشنهادی قابل اجرا پیاده سازی نماید . در ساعات اداری می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و یا فرم درخواست پر کنید.

 

“جهت درخواست خدمات راه اندازی ویپ با ما در تماس باشید

“درخواست مشاوره”

ما با سال ها تجربه مشتاق همراهی با شما هستیم.

 

نکات مهم در نصب و راه اندازی ویپ

توجه به نکات کاربردی موجود در راه اندازی ویپ می تواند در نصب و پیاده سازی ویپ نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. به عنوان نمونه، داشتن پهنای باند کافی مهم است. هر خط ویپ به 21 تا 106 کیلوبایت بر ثانیه پهنای باند نیاز دارد. پس در صورت کم بودن پهنای باند اختصاصی و پر شدن آن، مطمئناً در ارتباطات مبتنی بر شبکه خود دچار اختلال خواهید شد که این اختلال معمولاً با علایمی چون قطع و وصل شدن صدا قابل تشخیص است.

نکته بعدی، زمان Ping سیستم ویپ شماست به طوری که زمان رفت و برگشت در سرویس ویپ باید کمتر از 500 میلی ثانیه باشد و تأخیرهای زمانی بیشتر از این در کیفیت تماس های شما تأثیر منفی میگذارد و در این شرایط وجود تأخیر در صداهای ارسالی و دریافتی به خوبی حس می شود.

نکته آخر، مربوط به طراحی و راه اندازی ویپ می شود. استفاده از روش های فشرده سازی دیتاهای صوتی در سریع شدن ارتباطات نقش بسیار مثبتی دارد به شرط آنکه از استانداردهای مقبول جهت این کار استفاده شود زیرا در صورت فشرده سازی کمتر، پهنای باند بیشتری اشغال می شود و در صورت فشرده سازی بالا جهت ذخیره پهنای باند، کیفیت صدا پایین می آید.

جمع بندی

بررسی زیرساخت های شبکه و انتخاب یکی از روش های راه اندازی ویپ کار آسانی نخواهد بود. شما برای این کار به دانش و مهارت کافی نیاز دارید به همین دلیل بهتر است که برای نصب و راه اندازی یک سیستم ویپ تخصصی به سراغ کارشناسان خبره در این زمینه بروید. ارتباط سنتر در جهت تسهیل این کار و کمک به شما خدماتی را ارائه می کند، به گونه ای که با مشاوره ی تخصصی تلفنی و حضوری خود به شما کمک می کند تا سیستم مطمئنی را پیاده سازی کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.