مقایسه سیستم تلفن ویپ با سانترال

تفاوت ویپ با سانترال در چیست؟
ویپ بهتر است یا سانترالهای سنتی؟
مزایای VOIP نسبت به سانترال پاناسونیک چیست؟
آیا سیستم تلفن ویپ می تواند جایگزین خوبی برای سیستم های تلفنی موجود در شرکت ها و ادارات باشد؟
اینها سوالات و ابهاماتی هستند که قبل از راه اندازی سیستم ویپ پرسیده می شوند. ارتباط سنتر اطلاعات کاملی در این باره به شما ارائه می دهد پس با ما همراه باشید تا سیستم ویپ و سانترال پاناسونیک را با هم مقایسه کنیم.

مزایای استفاده از سانترال های سنتی در ادارات و سازمان ها

سانترال های سنتی یا پاناسونیک همان سیستم های تلفنی معمول هستند که سالهاست در ادارات و شرکت ها وجود دارند و استفاده می شوند. قبل از پرداختن به موضوع تفاوت ویپ با سانترال بهتر است ابتدا به چند مورد از مزایای سانترال ها اشاره کنیم که در موارد زیر خلاصه می شوند:

  • طولانی بودن عمر سانترال ها می تواند اولین مزیت محسوب شود طوری که پس از نصب و راه اندازی سانترال در شرکت یا اداره خود می توانید برای چندین سال و بدون هیچ مشکل از آن ها استفاده کنید.
  • پاناسونیک ها از نظر سخت افزاری، نصب و راه اندازی آسانی دارند به همین دلیل می توان این نکته را نیز در لیست مزایای تلفن های سانترال لحاظ کرد. در این روش برای راه اندازی سانترال نیاز است که دستگاه را خریداری کرده و روشن کنید، در آخر، وارد کردن چند کد تنها کاری است که برای راه اندازی سانترال باید انجام دهید.
  • تعمیر و نگهداری پاناسونیک نیز آسان است به طوری که هم اکنون در کل کشور شمار زیادی از تعمیرکاران و نصابان سیستم سانترال های سنتی وجود دارند. این ویژگی می تواند کار شما را در اجرا و استفاده از پاناسونیک آسان ترکند.
  • کارت های استفاده شدن در پاناسونیک ارزان هستند.
  • راه اندازی کالر آیدی در پاناسونیک آسان و کم دردسر است.

در مقابل مزایای استفاده از سانترال پاناسونیک، مزایای استفاده از سرویس ویپ قرار دارد که جزییات آن را می توانید در مقاله مزایای استفاده از سیستم ویپ مشاهده کنید تا بتوانید تفاوت ویپ با سانترال را بهتر درک کنید.

تفاوت ویپ با سانترال در ادارات و سازمان ها

برای آگاه شدن از مزایای ویپ نسبت به سانترال و انتخاب سیستم تلفن مناسب، نیاز است که تفاوت ویپ با سانترال را بدانید تا با توجه به آن تفاوت ها، با دید باز و خیال راحت تر انتخاب کنید. تفاوت ویپ با سانترال از قرار زیر است:

۱- اضافه شدن ویژگی های جدید در ویپ نسبت به سانترال

اضافه شدن ویژگی های جدیدی چون کنفرانس های صوتی و تصویری، برقراری تماس های گروهی سه نفره، صندوق صوتی و غیره در ویپ مواردی هستند که تفاوت ویپ با سانترال را برجسته تر می کنند. شما با نصب IP-PBX در اداره خود می توانید از طیف وسیعی از امکاناتی که ویپ برای شما فراهم می کند استفاده کنید. این درحالی است که پیاده سازی این امکانات در سانترال نیازمند اضافه شدن زیر سیستم های متعدد است که این کار هزینه های دیگری را نیز به لیست هزینه های شما اضافه می کند.

۲- نصب و راه اندازی آسان ویپ نسبت به سانترال

منظور از آسان بودن نصب و راه اندازی ویپ، استفاده از روش های نرم افزاری در راه اندازی ویپ است که می تواند نمونه ای از تفاوت ویپ با سانترال باشد. در ویپ می توانید از همان کامپیوترهای موجود در شرکت خود استفاده کرده و نرم افزارهای تلفن ویپ را نصب کنید. این در حالی است که در سانترال ها، روش نرم افزاری وجود ندارد و باید از نصاب مربوطه که در این زمینه آموزش کامل دیده است؛ برای نصب سانترال کمک بگیرید.

مورد بعدی رابط گرافیکی تحت وب ویپ است که با کمک آن به راحتی می توان پیکربندی تلفن های خود را انجام داد، چیزی که در سانترال ها دیده نمی شود زیرا در سانترال ها، استفاده از رابط های طراحی شده جهت پیکر بندی سیستم های تلفن دشوار است و حتماً باید توسط کارشناس مربوطه انجام شود.

۳- سهولت در استفاده از تلفن های ویپ

استفاده از تلفن های ویپ، نمونه بعدی از تفاوت ویپ با سانترال است؛ فرقی نمی کند که شما از کدام نوع تلفن ویپ و با کدام برند استفاده می کنید. شما می توانید از طریق تلفن های ویپ خود ارتباطات مبتنی بر شبکه را با تمام جهان با بهترین کیفیت داشته باشید. اما در سیستم های سانترال همواره توصیه می شود که برای داشتن حداکثر کیفیت تماس ها و بهبود عملکرد سیستم، از برندهای مشابه استفاده کنید تا سازگاری بیشتری بین تجهیزات ایجاد شود و در نتیجه عملکرد کل سیستم بهبود بیابد.

۴- عدم نیاز به سیم کشی های سنتی در ویپ

ویپ مبتنی بر شبکه است و این نکته اصلی ترین تفاوت ویپ با سانترال است به همین دلیل در ویپ، شما به سیم کشی های سنتی نیاز ندارید. کاری که شما باید انجام بدهید وصل کردن گوشی های تلفن مبتنی بر IP خود به پورت های شبکه سازمان یا اداره است یا که به سراغ مبدل ها بروید و گوشی های آنالوگ خود را از طریق آن به شبکه وصل کنید که. با این روش ها، سیم کشی های سنتی حذف می شوند. مزیت این روش، اضافه یا کم کردن آسان و کم هزینه مشترکین خود در داخل سازمان و همچنین جابه جایی آن ها در داخل شرکت است.

در نقطه مقابل، هر گوشی آنالوگ معمول برای ارتباط با سانترال به سیم کشی و کابل کشی نیاز دارد که باید از تلفن آنالوگ تا سانترال کشیده شود. استفاده از ویپ در مکان هایی که خطوط تلفنی مخابرات وجود ندارد و یا امکان سیم کشی در آن شرکت ها میسر نیت؛ بسیار کاربردی است و به نوعی می تواند تنها گزینه باشد.

۵- کاهش هزینه ها در استفاده از ویپ نسبت به سانترال

هر چند که در نصب و راه اندازی ویپ باید هزینه های متعددی را پرداخت کرد که در اغلب مواقع این هزینه ها با روش های نرم افزاری همچون استفاده از سرور مجازی، سافت فون ها و غیره به حداقل می رسد؛ اما در طی استفاده از سیستم ویپ در شرکت یا ادارات می توان در بسیاری از هزینه ها صرفه جویی کرد که دلیل آن مبتنی بر شبکه بودن ویپ است. شما با داشتن فناوری ویپ می توانید از تماس های رایگان درون شرکتی بین دفتر مرکزی و شعب خود و حتی قابلیت رومینگ بین المللی ویپ استفاده کنید. تفاوت ویپ با سانترال از نظر کاهش هزینه ها به دلیل استفاده ویپ از خطوط داده مانند اینترنت، اینترانت و غیره در برقراری ارتباط با مشتریان و همکاران در تک تک نقاط جهان است.

هزینه گسترش شبکه و مدیریت آن مورد دیگری از هزینه های بررسی شده در تفاوت ویپ با سانترال است. برای اضافه کردن هر کاربر به شبکه و همچنین اضافه کردن قابلیت های جدید به سانترال باید هزینه کرد؛ هزینه هایی که مربوط به خرید سخت افزار و ماژول ها و همچنین نصب و پیاده سازی آن ها در شرکت توسط کارشناسان مربوطه است. این هزینه ها در ویپ وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشند بسیار ناچیز هستند زیرا تنها با پیکربندی ساده در مرکز تلفن ویپ می توان آن ها را انجام داد.

۷- تفاوت ویپ با سانترال در روش های پیاده سازی

روش های مختلفی برای راه اندازی ویپ وجود دارند که می توانید آن ها را در مقاله راه اندازی ویپ مشاهده کنید. انتخاب درست و به جا این روش ها و همچنین انتخاب بهترین تجهیزات راه اندازی ویپ یک چالش است زیرا در کشور انواع روش ها و برندهای مختلف وجود دارند این در حالی است که تعداد افراد متخصص در این زمینه هم کم هستند. اینها دلایلی شده اند تا راه اندازی ویپ، خرید درست تجهیزات آن و حتی تعمیر و نگهداری سیستم ویپ دشوار شود؛ مشکلاتی که در سانترال های سنتی وجود ندارد. اما جای نگرانی نیست زیرا همچنان شرکت های معتبری همچون ارتباط سنتر در کشور وجود دارند که همواره آماده نصب تخصصی سیستم ویپ شما و ارائه مشاوره به شما عزیزان است.

“درخواست مشاوره”

۸- ضرورت نصب و رجیستر لایسنس در سانترال های سنتی

نصب و راه اندازی ویپ آسان است و به لایسنس های گران قیمتی که در پاناسونیک وجود دارند؛ نیاز ندارد. خرید لایسنس و گران بودن آن در نصب و راه اندازی سانترال های سنتی و همچنین گران بودن لایسنس برای اتصال به CRM پاناسونیک یک مشکل است. مشکلی که با افزایش تحریم ها ممکن است سخت تر شود. این در حالی است که این دو مشکل در ویپ وجود ندارند به گونه ای که در ویپ به راحتی می توانید به CRM وصل شده و حتی سامانه ویپ خود را سفارشی سازی کنید.

۹- انعطاف پذیری بیشتر ویپ نسبت به سانترال

هموار سازی بستر های مخابراتی نظیر خطوط شهری، خطوط سیپ ترانک، خطوط سیپ فون و غیره، خرید یک بستر شبکه محلی LAN با پهنای باند کافی، راه انداز DHCP و یا تعریف کلاس شبکه داخلی تنها پیش نیازهای شما برای راه اندازی ویپ هستند که باید قبل از نصب ویپ انجام شوند. شایان ذکر است که پس از انجام درست این پیش نیازها، به راحتی می توانید از سیستم ویپ خود در انواع پروژه های مختلف استفاده کنید بدون اینکه نگران وصل نشدن سیستم ویپ به روترها و سوییچ ها و همچنین عدم سازگاری آن با تجهیزات شبکه با برندهای مختلف باشید. همین ویژگی ها، انعطاف پذیری ویپ نسبت به سانترال را نشان می دهد و می تواند یک تفاوت کاربردی ویپ با سانترال باشد.

اما در عوض ویپ بسیار انعطاف پذیر بوده که لذت استفاده از آن غیر قابل چشم پوشی است. مثلا اینکه می توانیم مرکز را در تهران قرار داده و پرسنل در خانه و شهر های مختلف بصورت ثابت در دفتر و یا روی موبایل خود باشند. بدون نیاز به خرید لایسنس خاص و یا حتی سخت افزار.

تفاوت ویپ با سانترال در یک نگاه

خدمات سانترال سیستم تلفن ویپ
تنظیمات امنیتی +
پشتیبانی از پروتکل SIP +
امکان سوئیچ کردن بین خطوط شهری و سیستم VOIP +
امکان ثبت Missed Call +
امکان ثبت Voice Mail +
امکان جستجوی مخاطبین با نام +
ارسال پیغام اشغال بودن مشترک به تماس گیرنده + +
به اشتراک گذاری تماس + +
امکان ویدیو کنفرانس +
حذف خطرات و مشکلات ناشی از مسافرت های شغلی + +

 

جمع بندی

در سال های اخیر همواره بین انتخاب ویپ و سانترال پاناسونیک، رقابت تنگاتنگی وجود داشته است. مدافعان هر یک همواره در صدد ترغیب مشتریان به استفاده از از این دو روش هستند اما واقعیت اینجاست که هر دو این روش دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند به طوری که هیچکدام به هیچ وجه نمی توانند نکات و ویژگی های مثبت و منفی یکدیگر را انکار کنند.

در کل می توان گفت که راهکارهای مختلفی برای ایجاد یک مرکز تلفن در دسترس است و انتخاب این راهکارها بسته به نیاز شرکت و انتخاب شماست به همین دلیل لازم است که قبل از هر چیز از تفاوت ویپ با سانترال آگاه شوید. کارشناسان ما در ارتباط سنتر با در نظر گرفتن نیاز های مجموعه شما ، مناسب ترین آن راهکارها را برای شما در نظر می گیرند. اضافه بر آن، تیم ما با ترکیب این دو تکنولوژی توانسته است حد اکثر رضایت مشتریان را جلب کند زیرا مشتریان با این روش یعنی استفاده همزمان از ویپ و سانترال در شرکت خود می توانند حداقل قیمت و حداقل تغییرات ممکن را تجربه نمایند.

 

منبع: yeastar , nextiva

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.