تلفن ویپ چیست؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]تلفن ویپ (VOIP) مخفف Voice Over Internet Protocol متدی هست که از چندین تکنولوژی استفاده می کند برای انتقال ارتباطات صوتی و تصویری (چند رسانه ای) از طریق IP در شبکه‌های کامپیوتری و اینترنتی.
به زبان ساده با این فناوری صدا و تصویر توسط IP بر روی بستر شبکه و اینترنت منتقل شده و چون در قالب سیگنال های دیجیتالی است محدودیت های تلفن آنالوگ سنتی را ندارد. ویپ شامل هر سیستمی است که مبتنی بر آی پی باشد و بتوان سیستم ارتباطی صوتی روی آن برقرار نمود.
قیمت مناسب یا رایگان بودن تماس، سرعت، دسترسی، رابط کاربری آسانی که در اختیار کاربران خود قرار می دهد، در کنار دیگر مزایای سیستم ویپ VOIP سبب شده تا تلفن های ویپ این روزها طرفداران زیادی را به خود جذب کند. برویم دقیق تر بررسی کنیم ببینیم به لحاظ فنی ویپ چیست؟ سیستم ویپ چگونه کار می کند؟ و چه ویژگی هایی دارد؟[/vc_column_text][vc_column_text]

[/vc_column_text][vc_column_text]

تلفن ویپ چیست؟

تلفن ویپ اصطلاحاتی معادل IP telephony و Internet telephony و broadband telephony و broad phone دارد که البته در ایران زیاد شنیده نمی شود. این تکنولوژی امکان برقراری تماس صوتی – تصویری، ارسال فکس، پیام صوتی و نوشتاری را از طریق IP می دهد، که هم میتواند در شبکه داخلی (Intranet) یا انواع شبکه های خارجی مانند Internet باشد.
امروزه با بزرگتر شدن شرکت ها و سازمان ها و همچنین افزایش شعب این شرکت ها در شهرها و حتی کشورهای مختلف نیاز به استفاده از سیستم تلفن ویپ بیش از پیش احساس می شود.
همانطور که اشاره شده تلفن های ویپ ارتباطات تلفنی خود را از طریق طریق اینترنت یا اینترانت برقرار می کنند ارتباطاتی که نسبت به تلفن های سنتی معمول یا حتی PBX می تواند بسیار با کیفیت تر، آسان تر و مهم تر از همه مقرون به صرفه تر باشد. در برخی موارد تماس‌های VoIP به VoIP رایگان انجام می شوند، در حالی که تماس VoIP به شبکه‌های تلفن عمومی (PSTN) ممکن است هزینه‌ای دربرداشته‌باشد که باید توسط استفاده‌کنندگان VoIP پرداخت‌شود. چنانچه مقایسه ای بین تلفن ویپ با تلفن های معمولی از نظر هزینه داشته باشید متوجه این نکته خواهید شد که تلفن ویپ چقدر می توانند در هزینه های شما صرفه جویی کند. شایان ذکر است که تلفن های ویپ در دو نوع تلفن های تحت شبکه سخت افزاری و تلفن های تحت شبکه نرم افزاری موجود هستند که جزییات آن را می توانید در تجهیزات راه اندازی VoIP مشاهده کنید. شناخت این تجهیزات به شما کمک می کند تا پاسخ سوال ویپ چگونه کار میکند؟ را که پایین تر به آن می پردازیم، بهتر درک کنید.[/vc_column_text][us_image image=”8378″ size=”full” align=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

ویژگی های تلفن ویپ چیست؟

فناوری ویپ جدیدترین متد استفاده شده در زمینه ارتباطات تلفنی است که با انتقال صدا در شبکه و اینترنت با کمک TCP/IP توانسته است جایگزینی عالی برای تلفن های آنالوگ معمول باشد. دلیل این جایگزینی ویژگی های متعدد و مفیدی است که در تلفن ویپ وجود دارد. نمونه ای از این ویژگی ها از قرار زیر هستند:

  • کیفیت بالای مکالمات
  • کم شدن تأخیر زمانی در مکالمات
  • سهولت در استفاده و رابط کاربری آسان
  • دارای پوشش جهانی و قابلیت ارتباط با تمام نقاط جهان
  • امکان برقراری تماس های صوتی و تصویری
  • قابلیت استفاده در تلفن های همراه، تبلت، لپ تاپ و کامپیوترهای رومیزی
  • قابلیت اتصال به سانترال
  • صرفه جویی در هزینه ها
  • قابلیت استفاده همزمان چند کاربرد با یک اکانت
  • قابلیت جابه جایی بدون هیچ گونه محدودیت مکانی
  • قابلیت برقراری تماس نقطه به نقطه میان دفتر مرکزی و شعب آن در هر نقطه از جهان
  • حذف شدن کد شهر
  • امکان برقراری تماس گروهی در یک زمان با سه کاربر
  • کم شدن هزینه تماس ها به خصوص برای تماس های خارج از کشور و راه دور
  • کاهش هزینه ها و مشکلات به دلیل استفاده از سانترال مبتنی بر IP به جای سانترال های آنالوگ در مراکز و اداراتی که تعداد تلفن های داخلی زیاد دارند
  • موارد بیشتر را در مقاله مزایای سیستم ویپ مشاهده کنید.

از مزایای مهم و کلیدی تلفن ویپ می توان به این نکته اشاره کرد که چون سرویس ویپ از بستر اینترنت استفاده می کند و این بستر از قبل در تمام جهان وجود دارد، تنها کاری که شما باید انجام دهید وصل کردن ارتباط اداره یا شرکت خود به اینترنت است. بدیهی است که این ارتباطات نیازی به سیم کشی های تلفنی معمول و محدود بودن سیستم تلفن شما به یک محل یا شهر خاص ندارد و ارتباطات شما به صورت بی سیم یا وایرلس انجام می‌شود. همین ویژگی باعث شده است تا سیستم های ویپ از محبوبیت بالایی برخوردار باشند و تا حد زیادی هزینه ها و مشکلات را برای کاربران خود به حداقل برسانند.
استفاده از فناوری ویپ و پیشرفت های اخیر آن باعث شده است تا مرزها و محدویت های ارتباطی در تلفن های سنتی برداشته شود و از دنیای جدید تلفن های مبتنی بر شبکه رونمایی شود؛ طوری که کارکنان چه در شعبات باشند، چه دفتر مرکزی، چه حضوری و چه دورکاری، تفاوتی از سوی مشتریان مشاهده نمی شود و همه این افراد در یک سیستم تلفنی یکپارچه قرار گرفته و آماده پاسخگویی به مشتریان و کاربران خود می باشند.[/vc_column_text][us_image image=”8381″ size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

کاربرد تلفن ویپ چیست؟

سرویس ویپ کاربردهای متعددی دارد و استفاده از آن تنها محدود به ادارات و شرکت ها نمی شود بلکه امروزه در بخش های مختلفی چون بیمارستان ها، کلینیک های پزشکی؛ کارخانه ها، مراکز خدماتی، خانه ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد و به کاربران خود این اجازه را می دهد تا مستقیم از طریق کامپیوتر، IP-Phone یا همان تلفن های مبتنی بر IP، تماس های صوتی خود را داشته باشند که در بعضی از موارد امکان برقراری تماس های تصویری برای برقراری کنفرانس های مجازی نیز وجود دارد. لازم به ذکر است که برای داشتن این همه امکانات شما تنها نیازمند پیاده سازی سرویس ویپ در محل کاری خود هستید.
بسیاری این سوال را در ذهن دارند که آیا می توان از تلفن های آنالوگ معمولی در سیستم ویپ خود استفاده کنند؟ در پاسخ به این سوال می توانیم بگوییم بله! خوشبختانه شما می توانید از یک آداپتور برای تبدیل تلفن های معمولی به تلفن ویپ استفاده کنید طوری که از طریق آن آداپتور می توانید تماس های صوتی مبتنی بر IP خود را با همان تلفن های معمولی خود انجام دهید و سرویس ویپ را حتی در منزل خود داشته باشید. به شما مژده می دهیم که در مقاله کاربرد ویپ به صورت مفصل به این موضوع پرداخته ایم و برای آشنایی بیشتر با کاربردهای تلفن ویپ حتما آن مطلب را بخوانید.[/vc_column_text][us_image image=”8380″ size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text][/vc_column_text][vc_column_text]

ویپ چگونه کار میکند؟

نوبت به پاسخ به سوال “ویپ چگونه کار میکند؟ ” رسیده؛ همانطور که می دانید، صدای انسان از نوع سیگنال ها آنالوگ است این درحالی است که ارتباطات اینترنتی از جنس سیگنال های دیجیتالی می باشند پس برای ارسال صوت از طریق اینترنت نیاز است که ابتدا سیگنال های آنالوگ به سیگنال های دیجیتالی یا همان صفر و یک ها تبدیل شوند. روال کار بدین صورت است که شما در بخش فرستنده برای تبدیل سیگنال های آنالوگ به دیجیتال به یک مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC) و در بخش گیرنده به یک مبدل دیجیتال به آنالوگ (DAC) نیاز دارید؛ این همان قابلیتی است که فناوری ویپ در اختیار شما قرار می دهد. در اینجا منظور از فرستنده فردی است که در حال صحبت بوده و منظور از گیرنده فردی است که صدای شما را میشنود.
برای پاسخ دقیق تر به پرسش ویپ چگونه کار می کند می تواند اینگونه گفت که فرض می کنیم که شما سرویس ویپ را در شرکت یا سازمان خود راه اندازی کرده‌‍اید و اکنون می خواهید از طریق بستر اینترنت و ویپ با یک شرکت دیگر تماس صوتی داشته باشید. در اینجا، هنگامی که شما در حال صحبت هستید سرویس ویپ با کمک مبدل آنالوگ به دیجیتال خود از صدای شما نمونه برداری می کند و این نمونه ها را به صورت صفر و یک دخیره می کند. حال در بخش ارسال، صداها در قالب بسته ها یا Packet هایی بسته بندی شده و اطلاعات ضروری دیگری که هدر نامیده می شوند نیز به آن بسته ها اضافه می شوند تا داده های صوتی شما که اکنون دیجیتالی و بسته بندی شده اند بتوانند از طریق اینترنت ارسال شده و در مقصد مورد نظر دریافت شوند. FXO و FXS مبدل های رایج سیستم ویپ هستند که در مراکز تلفنی IP-PBX نیز استفاده می شوند؛ جزییات مربوط به این مبدل ها را در مقاله انواع تجهیزات راه اندازی ویپ مشاهده کنید.[/vc_column_text][us_image image=”8382″ size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

چگونه می توان تماس های با کیفیتی از طریق ویپ داشت؟

حالا که تا حدودی در مورد “ویپ چگونه کار میکند” شناخت پیدا کردید، بیایید ببینیم چگونه می توانیم تماس های باکیفیتی از طریق ویپ داشته باشیم؟
در حالت عادی هر سرویس ویپ در هر ثانیه 30 تا 50 بسته صوتی را ارسال می کند و این ارسال ها باید با کمترین تأخیر ممکن انجام شوند. اگر تأخیر ارسال هر بسته بین 150 تا 400 میلی ثانیه باشد آنگاه می توان گفت که سیستم ویپ به درستی به وظایف خود عمل کرده و در نتیجه کیفیت صدای خوبی را خواهد داشت.
تأخیرهای کمتر یعنی در حدود 150 میلی ثانیه در شبکه های محلی و درون سازمانی امکان پذیر هستند و همین دلیلی شده است تا تلفن ویپ درون سازمانی به خوبی عمل کنند و کارمندان آن سازمان ها، تماس های بسیار با کیفیتی را تجربه کنند. اما در رابطه با دلیل تأخیرهای بالاتر و کم شدن نسبی کیفیت تماس ها می توان گفت که سرعت اینترنت سازمان شما دلیل این افت کیفیت است اما جای نگرانی نیست! زیرا اگر سیستم تلفن ویپ شما به خوبی طراحی شده باشد و همچنین شما از یک اینترنت پر سرعت همچون ADSL استفاده کنید در این شرایط نباید نگران هیچگونه افت کیفیتی در صدای تلفن های ویپ باشید. گاهاً تعدادی از مهندسین به فکر فشرده سازی بسته ها با کدهای مخصوص هستند تا بتوانند بسته های صوتی را با سرعت بالاتری ارسال کنند اما دستیابی به این مهم، نیازمند طراحی بهینه شبکه جهت حفظ بسته ها و جلوگیری از گم شدن آن هاست.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”%7B%22default%22%3A%7B%22background-color%22%3A%22%23f6e2e2%22%2C%22padding-top%22%3A%2210px%22%2C%22padding-bottom%22%3A%220%22%7D%7D”][vc_column][bsf-info-box icon=”Defaults-hand-o-left” icon_size=”32″ icon_animation=”swing” title=”همچنین بخوانید” read_more=”box” hover_effect=”style_3″]چه سیستم ویپی مناسب ماست؟[/bsf-info-box][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

انواع پروتکل های ویپ چیست؟

اگر بخواهیم مقداری تخصصی تر به قضیه نگاه کنیم و به سوال ویپ چگونه کار میکند پاسخ دهیم پروتکل های سرویس VoIP را خواهیم دید که در دیجیتالی کردن داده های صوتی و نحوه انتقال و دریافت بسته ها نقش کلیدی دارند و می توانند پاسخ خوبی برای پرسش ویپ چگونه کار میکند باشند. موارد زیر انواع پروتکل های تلفن اینترنتی VoIP هستند که در گزینه های زیر لیست شده اند:

  • پروتکل SIP:

پروتکل Session Initiation Protocol یا با اختصار SIP یک پروتکل مدیریت ارتباط است که وظیفه ایجاد ارتباط دو طرفه  همزمان را دارد. این پروتکل توسط IETF استاندارد سازی شده است و کمک می کند تا در حین مکالمه تصادم ایجاد نشود.

  • 323

H.323 از دیگر پروتکل های استفاده شده در تلفن ویپ است که به عنوان پروتکل سیگنالینگ و کنترل تماس در شبکه های مبتنی بر IP استفاده می شود و وظیفه انتقال صدا و تصویر بر روی شبکه ویپ را دارد.

  • MGCP

MGCP پروتکل کنترلی تماس های VoIP است که از پروتکل H.323 جدیدتر بوده و وظیفه ارتباط تماس ها با Gateway را دارد.

  • پروتکل RTP

RTP یا Real-time Transport Protocol از پروتکل های انتقالی است که وظیفه کنترل بسته های دریافتی و بررسی صحت توالی آن ها را دارد.

  • 248

H.248  یا MEGACO پروتکل توسعه یافته توسط سیسکو است که یک پروتکل کنترلی است و می تواند سرویس ها و ویژگی های مخابراتی موجود در شبکه های اینترنت/ LAN و PTSN را فراهم می کند و معمولاً در موارد Gateway های چند رسانه که به صورت فیزیکی از یکدیگر جدا هستند استفاده می شود.

  • پروتکل RSVP

RSVP یک پروتکل سیگنالینگ است از وقوع تأخیر جلوگیری می کند به همین دلیل می تواند به عنوان یک پروتکل مدیریت کیفیت سرویس در سیستم های ویپ استفاده شود.

  • RTSP

پروتکل Real-Time Streaming Protocol به اختصار RTSP پروتکل موجود در لایه کاربردی پشته شبکه تلفن ویپ است که وظیفه کنترل جریان انتقال داده به صورت زنده و در آن واحد را دارد.

  • پروتکل RVP

RVP یا Remove Voice Protocol از پروتکل های استفاده شده در ویپ است که وظیفه تأیید و پیکربندی تماس ها بین سرور و کلاینت را دارند. RVP از پروتکل TCP برای انتقال سیگنالینگ و کنترل اطلاعات استفاده می کند در حالی که برای ارسال صوت ها از UDP استفاده می کند و معمولاً جهت انتقال جلسات تلفنی دیجیتالی در شبکه ها استفاده می شود.

شایان ذکر است که در میان پروتکل های اشاره شده، پروتکل H.323 و پروتکل SIP از رایج ترین و محبوب ترین پروتکل های استفاده شده در سیستم های تلفن ویپ می باشند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

جمع بندی!

هدف این مقاله معرفی تلفن ویپ و پاسخ به سوال ویپ چگونه کار میکند؟ بود؛ به طوری که در آن سعی شد تا به صورت کامل، جامع و در عین حال مختصر به آن پرداخته شود. ارتباط سنتر به عنوان شرکتی که سالهاست به صورت تخصصی در زمینه ویپ، تلفن ویپ و اجرای ویپ مشغول به فعالیت است همواره آماده و مشتاق درخواست های شما مبنی بر نصب و راه اندازی ویپ می باشد. شما در این زمینه می توانید با ما تماس گرفته و از خدمات و مشاوره های ویژه ما بهرمند شوید یا که در صورت داشتن سوال یا ابهام در رابطه با تلفن ویپ پرسش خود را در زیر همین پست برای ما بنویسید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][us_btn label=”درخواست مشاوره” link=”url:https%3A%2F%2Fertebatcenter.com%2F%25d8%25af%25d8%25b1%25d8%25ae%25d9%2588%25d8%25a7%25d8%25b3%25d8%25aa-%25d9%2585%25d8%25b4%25d8%25a7%25d9%2588%25d8%25b1%25d9%2587%2F|title:%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA%20%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87|target:_blank” align=”center” icon=”fas|pen”][/vc_column][/vc_row]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.